Perşembe, Eylül 21, 2006

Fındık Patozda

Haftasonunu köyümüzde geçirdik.Bizi köyde plansız bir fındık sürprizi bekliyormuş meğer.Geçen günlerde toplanan ve güneşte kurutulan fındık artık patoza verilecek kıvama gelmiş.Patoz da tesadüfen ayağımıza kadar gelince akşam saatlerinde fındık telaşı yaşandı,ama güzel oldu.Uzun yıllardır bu ana denk gelmemiştim.
Serili olan fındık kolay çekilebilsin diye önce bir araya toplandı.Şimdi artık patozlara kocaman plastik borular eklemişler ,elektrik süpürgesi gibi vakumlayarak çekiyor fındığı içine.Önceden bu işlem sepetlere doldurulup bir kişinin patozun üzerinde durup sepetleri ordan boşaltmasıyla yapılırdı.Teknoloji herşeye pratik çözümler sunuyor artık.Çok çok eskilerde daha patoz icad edilmemişken akşamları harman yerinde toplanılır,imece usulü elle çıkartılırmış fındık.Eziyeti düşünün artık.Ama eziyetin yanında keyifli sohbetler olunca zevkle yapılırmış bu iş.
Patoz denen makine işte bu.Her yörede bunun değişik şekilleri vardır elbet mahsüle göre.Bir taraftan boruya fındıkları veriyosunuz diğer yandan çuvallara cillop gibi fındık doluyor.
Bu da patozcu dayı.Çuvallar dolsunda yenisini takayım diye bekliyor.Gece olduğu için çok net çıkmadı ama dikkatle bakarsanız fındığın havada uçuşan topurlarını görebilirsiniz.Patoz fındığı özenle borudan boşaltırken burası bize lazım değil dercesine havaya fırlatarak atıyor küspesini.
Dökülen fındığın altına insanın elini koyası geliyor gerçekten.Oyun gibi birşey bu aşama.
Ve fındık çuvalda.Ertesi gün yine serilecek güneşe.Sonra çocuklar üzerine oturup patozdan soyulmadan kaçmayı başaran teklemeleri seçecek,içi boş olan korukları ayıklayacak.Zulaya da patozun biraz katı davranıp dış kabuğundan ayırdığı iç fındıkları atacak.Aslında işin en zevkli kısmı bu.
Bu fotoğraf da iş bittikten sonra yenmesi için dışarda kaynattığımız mısır kazanına ait.Hatırı kalmasın çekeyim dedim :)İşte fındığın fabrikaya ulaşmadan önceki son işlemleri.Çocularımızın hatta hepimizin içine düşerek yediği nutellası,sarellesi,çokokremi,tatlıların pastaların nefis aroması,kavrulmuş haliyle en güzel yemiş olan fındık yerken bizi mutlu etse de ne yazık ki bu sene üreticinin yüzü pek gülmüyor.Ana geliri fındık olan Karadeniz halkı için zor bir yıl olacak.Emekçinin ve mahsülün değerinin bilindiği yıllarda da yaşamak dileğiyle.

3 yorum:

Kayhanoviç dedi ki...

fındıkları görünce yazmadan edemedim.
ordulyum perşembe de fındık ların içinde büyüdüm:)

arzu dedi ki...

Güzel bir çocukluk geçirdin o zaman Kayhan,ne mutlu sana.

Tuba dedi ki...

Ben de findiklari gorunce yazmadan edemedim. Trabzon/Of'luyum. Dayilarimin, dedelerimin findiklarinin toplanma zamaninda orada bulunmustum cocuklugumda. ne buyuk bir zevkti. Coluk cocuk herkes oradaydi. Siteni bugun farkettim, ama takipcisi olacagim hemso. Ben de beklerim. sevgiyle,